Több, mint 4 millió palack cidert ittak meg a magyarok tavaly, ami egyetlen év alatt több, mint nyolcszoros növekedést jelent a piacon. Az édes ízeket jobban kedveljük, és már nemcsak szórakozás közben, hanem otthon is szívesen fogyasztjuk – derül ki a Somersby év eleji elemzéséből.

Másfélmillió liter csúszott le a torkunkon

Rohamosan nő az angolok egyik kedvenc italának népszerűsége hazánkban: míg 2011-ben 507 008 üveg cider fogyott a magyar piacon, addig 2012-ben már 4 3804 400 darab üveget vettünk le a polcokról – derült ki a Nielsen Piackutató legfrissebb adataiból. Ez egyetlen év alatt 865%-os növekedést jelent az italkategóriában – derül ki a termékcsoportban piacvezető, az összes eladott cider 73%-át értékesítő, Somersby márka év végi értékeléséből. „Ennek az italkategóriának a népszerűvé válása nagyban köszönhető annak is, hogy a magyar fiatalok szeretnek kísérletezni az ízekkel, és szívesen kóstolnak meg újdonságokat” – mondta el Palkó András, a Somersbyt forgalmazóCarlsberg Hungary Kft. marketing vezetője, a vállalat év elejei felmérésére hivatkozva.

A friss felmérésből kiderül, hogy a kísérletező kedv főleg a 18-24 éves korosztályra jellemző, akik közel fele válaszolt úgy, hogy kifejezetten keresi az új, egyedi termékeket, amelyeket főleg baráti összejöveteleken kóstol meg.

Az édes ízű italpiaci újdonságokra nyitottabbak a fogyasztók is. A cidert szívesen fogyasztók több, mint 72 %-a a lágyabb, gyümölcsösebb ízeket részesíti előnyben. A klasszikus, alma ízű cider gyors terjedése mellett ezért válhattak az ízesített termékek is gyorsan népszerűvé: „Tavaly vezettünk be a magyar piacra két új ízt, amelyekkel kapcsolatban nagy nyitottságot tapasztaltunk: év végére a körtés, illetve vörösáfonyás italainkra is egyre nagyobb kereslet mutatkozott a hazai fogyasztók körében: 2012-ben a három ízből összesen, több, mint hárommillió palackot adtunk el.” – tette hozzá Palkó András.

A főleg szórakozóhelyeken, bulizás közben megivott cider mellett egyre népszerűbb az otthoni fogyasztás is. A felmérés eredményeiből kiderül, hogy egy otthoni italozás alkalmával is cidert választ a kitöltők harmada. Az ital csomagolása sem elhanyagolható, hiszen a 24 év alatti kitöltők közel felének fontos, hogy az általa fogyasztott cider üvege összhangban legyen annak tartalmával.

A cider története

Az elnevezés héber eredetű, a shekar (erős, erjesztett ital) szóra vezethető vissza, amely a görögben sikeraként, a latiban siceraként, ófranciául cisdcre-ként jelenik meg. Ókori elődeikkel szemben azonban a franciák már kizárólag az almából készített alkoholos ital megnevezésére használták.

A cider a normann hódítások révén a 9. században vált ismertté a szigetországban. Az első ciderkészítők Norfolkban, Richmond közelében telepedtek le „Földnélküli” János uralkodása idején. Az almából készült ital pillanatok alatt olyan népszerűségre tett szert, hogy hamarosan egész Yorkshire-t ellepték a ciderkészítő műhelyek. A nedű közismertségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy az Oxford English Dictionary 1315. évi kiadásában már „cider” szócikket is találunk.