Ha azt keressük, mi számít jelenleg trendinek a gasztronómiában hazánkban, megkerülhetetlen egy szó: a kézművesség. Hogy mennyire megkerülhetetlen, jól mutatja a Klassz.hu kutatása, amely szerint az elmúlt öt évben megháromszorozódott hazánkban a kézműves szóra interneten keresők száma.
Talán soha nem volt olyan könnyű az élvezeteknek hódolni, mint napjainkban. Az elmúlt évtizedet bátran nevezhetjük a gasztronómia forradalmának hazánkban: áradnak felénk az exkluzív kóstolók, főzős tévéműsorok, gasztro blogok. A konyha mindenkié lett. A fakanál nemcsak a háziasszonyok kiváltsága és/vagy kötelezettsége, divat lett főzni és kísérletezni – mindennel. Ma már senki sem retten meg az olyan szavaktól, mint a blanchírozás, a konfitálás vagy a rillette-készítés.
Mi számít trendnek?
Akárcsak a kifutók világában, úgy a gasztronómiában is vannak divatkorszakok. A ’90-es évek reformételeit a nemzetek konyháinak berobbanása követte, majd jöttek a különböző életmódok követése (vega, vegán, bio, paleo, nyers ételező és a többi). És ahogyan a régi helyét átveszi az új, úgy tér vissza időről-időre a régi is – új köntösben. Jelenleg a „kézműves ötletek” a legkeresettebb kifejezés a témában az interneten, de a lista élén találjuk a „kézműves vásárt”, valamint a „kézműves ízeket” is. Ez utóbbira például – derült ki a Klassz.hu kutatásából – csak az elmúlt két év során kezdtek el célirányosan kutatni az internetezők. Megfigyelhető tendencia továbbá, hogy az őszi és a tavaszi gasztrofesztiválok idején jelentősen megugrik a kézműves szóra keresők aránya.
Vissza a múltba
A futószalagon gyártott, mesterséges anyagoktól hemzsegő „élelmiszerek” ideje kezd lejárni, és ha eltűnni nem is fognak, egyre többen vásárolnak már tudatosan (piacokon, ismerős kistermelőktől, gasztro fesztiválokon). Sőt egyre többen termelik meg saját maguk a konyhára valót, és sokan az otthoni sikereken felbuzdulva kezdenek el nagyobb léptékben gondolkodni. A kézművesség második aranykorát éljük, ahol nemcsak a minőség, de a különlegesség is számít. Minderre a webshopok is felfigyeltek, az online kereskedelem azonnal reagált az új piaci trendre, így már az interneten is lehet kapni minőségi és ritka alapanyagokat, termékeket, bár egyelőre még nem túl sok helyen.
„Ezerféle méz és házi lekvár, egyedi bonbonok, mártások, szószok tárháza várja az ínyenceket az interneten is. Nálunk például folyamatosan keresik ezeket a minőségi, ám de megfizethető gasztro termékeket a vásárlók” – mondta Vajda Mályi Zsuzsa, a Klassz.hu szakmai vezetője.
Meghökkentő ízek házassága
Izgalmas utazást tehet az, aki felfedező útra indul. Kezdjük az italokkal. A pálinka- és sörfesztiválok rendre bebizonyítják, hogy mindig van új a nap alatt. Aki például nem kóstolta még a banán, a narancs vagy az idei év slágerének számító cékla, illetve bodza pálinkát, az éppúgy kimarad a jóból, mint aki bojkottálja a gyümölcsös söröket. Aki az alkoholtól távol kívánja tartani magát, az olyan természetes üdítőkkel találkozhat egy-egy vásáron, mint az orgona, a levendula, a pitypang vagy az akác szörp.
Legnagyobb változáson talán az édességek és azokon belül is a csokoládék mentek át az elmúlt években. Első hallásra sokszor bizarr ötletek kelnek életre, ilyen például a töpörtyűs csokoládé, mint a legextrémebb darabok egyike, de méltán társul hozzá a borsos és a chilis csoki is. Különleges desszertnek és egyre divatosabbnak számít a zöld teával vagy más teafűvel ízesített keksz és sütemény, mint például a marcipánba töltött matcha tea szív. Lekvárt pedig gyakorlatilag bármiből lehet készíteni. Érdemes megkóstolni a rózsalekvárt, de a savanyúbb, citrusféléket kedvelők citrom, grapefruit és kiwi lekvárral is találkozhatnak a piacon vagy akár már az interneten is. Ettől a vonaltól már csak egy lépés a mangó vagy gránátalma-szilva szósz, amely nemcsak pirítósra, de húsok mellé is kiváló.
Mit jelent trendinek lenni a gasztronómiában napjainkban? A fentiekben remélhetőleg bebizonyítottuk, hogy határtalan kísérletezést az ízekkel. Immár online is.